ארומתרפיה

ארומתרפיה היא שיטת טיפול עתיקת יומין המבוססת על שמנים נדיפים (אתריים) שמופקים מחלקי הצמח השונים כמו עלים, שורשים, פרחים, גזע וזרעים.
השמנים האתריים מכילים תערובות כימיקלים (כמו אלכוהולים וטרפנים) שהן בעלות תכונות ריפוי אשר השפעתן ניכרת בפן הנפשי-רוחני, בפיזי ובמנטלי.

הטיפול בשמנים נעשה בדרכים שונות, כמו מריחה ישירה על העור, הרחה, אמבט ובליעה. בכל דרכי השימוש, למעט בליעה, החומר חודר לגוף דרך האף (חוש הריח) והעור ונספג במערכת הדם.

איך שמנים אתריים משפיעים דרך הרחה?
מולקולות אתריות נדיפות מהשמנים חודרות לאף ומתמוססות ברירית האף שמכילה קולטני ריח. הקולטנים מעבירים מסרים עצביים למערכת הלימבית ולקליפת המוח (קורטקס) וגורמים להם להגיב, למשל לחזק ולהמריץ את יכולת הזיכרון, לעורר זיכרונות ואסוציאציות ואף לשחרר הורמונים הגורמים להתאהבות.
המערכת הלימבית היא מרכז רגשי האחראית על תחושת החרדה, הכעס, ההנאה וכדומה.

איך שמנים אתריים משפיעים דרך העור/העיכול?
השמנים נספגים בדם ועוברים את מחסום דם-מוח (BBB), נקשרים לקולטנים מתאימים ויוצרים תגובות עצביות שונות.

שיטות ותהליכים להפקת שמנים נדיפים:
1. זיקוק- בקיטור או במים. בסוף התהליך מתקבל שמן אתרי נקי.

2. סחיטה- סחיטת הצמח (בעיקר הדרים כמו קליפת תפוז ולימון) עד להפקת נוזלים ושמן. השמן מופרד מהנוזל בעזרת מכשיר צנטריפוגה.

3. מיצוי בעזרת ממס- משרים את הצמח בממס מתאים (כמו אתנול/כוהל), החומר גורם לפירוק של מרכיבי הצמח ובניהם השמן האתרי. בסוף התהליך השמן האתרי מופרד משאר הנוזלים.

שיטות השימוש בארומתרפיה:

עיסוי

בשיטה זו נעשית החדרה של השמן האתרי לגוף דרך העור.
לרוב יעשה שימוש בתערובת של שמן בסיס/נשא יחד עם שמנים אתריים בריכוזים שונים (1-6%).
השמן האתרי הינו נוזל מאוד מרוכז ופעיל, השפעתו היא כשל תרופה ובהתאם עלול לגרום לנזק במינון שגוי או גבוה מדיי.
בשל כך ייעשה שימוש במינון נמוך של שמנים אתריים תוך דילולם בשמני בסיס הנקראים גם שמני נשא. שמני הבסיס מכילים גם הם חומרים פעילים כמו נוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן. לכל שמן מרכיבים ייחודיים. שמני בסיס מוכרים ונפוצים- שמן שקדים מתוקים, שמן זרעי ענבים, שמן חוחובה וכו’.

אמבט

פעולת הטבילה באמבט ריחני מקלה על הגוף ועל הנפש ומסייעת ברמה הפסיכולוגית והפיזית.
בשיטה זו השמנים האתריים חודרים אל הגוף דרך העור ודרך פעולת ההרחה. האמבט מתאים לטיפול במגוון בעיות עור, מקל על כאבי שרירים, משפר את תפקודי מערכת הנשימה, מרגיע, עוזר לשיפור זרימת הדם ומערכת הלימפה.
על מי האמבט להיות חמים בצורה נעימה (לא חמים מדי). שמנים אתריים לאמבט לרוב יגיעו על גבי מתווך כמו מלחי אמבט או שמני נשא וזאת על מנת שיוכלו להימהל במי האמבט בצורה אחידה ולא להצטבר ולגרום להתפתחות גירויי עור.
במידה ונגרם גירוי בעור ישנו סיכוי סביר שמקורו בריכוז גבוה מדי של שמנים אתרים. במקרה כזה יש למרוח קרם ניטרלי (ללא שמנים אתריים) על האזור והגירוי אמור לפוג תוך כשעה.

שאיפת אדים

טפטוף 2-4 טיפות שמנים אתריים על גבי ממחטה ושאיפת האדים דרך האף (כ-7 פעמים ביום). בדרך זו ניתן גם לטפטף שמנים על ציפית הכר ולנשום את האדים במשך הלילה.

מפזרים שונים:

  • ריסוס– דומה לפעולה של מטהר/מבשם אוויר, ריסוס תערובת על בסיס מים ושמנים אתריים בחלל האוויר. שיטה זו יעילה לטיהור החדר מריחות לא נעימים ויכולה לשמש לדחיית חרקים.
  • מבער– פועל באמצעות נר שמחמם צלוחית מים בה מהלנו את תערובת השמנים האתריים. בצורה זו, החום מהנר גורם ליצירת אדי מים הנושאים בהם את השמנים האתריים. השימוש במבער מתאים לחללי חדר קטנים יחסית. אופן השימוש: הוספת 3-5 טיפות תערובת שמנים אתריים לצלוחית המים במבער ולהדליק את הנר (זמן בעירת הנר כ-3 שעות).
  • מכשיר חשמלי לפיזור השמנים (דיפיוזר/מכשיר אדים)– מכשיר חשמלי המייצר אדים. הדיפיוזר מכיל מים אליהם מוסיפים כ-6 טיפות תערובת שמנים אתריים. השמנים למעשה “נמהלים” במים ומתפזרים בחלל החדר באמצעות אדי המים. המכשיר עוזר לטהר הסביבה בזמן מחלות של מערכת הנשימה- מנקה את האוויר מחיידקים ומוירוסים ומרגיע רגשות ואנרגיות (כתלות בסוג השמנים שבו).
    אופן השימוש: יש להפעילו למשך זמן של כ-15 דקות בממוצע כל שעתיים בכל הפעלה בערך 6-10 טיפות תערובת שמנים אתריים.
  • נרות ארומתרפיים– נר על בסיס שעוות טבעיות כגון שעוות סויה או שעוות דבורים. בתוך השעווה מומסים תמציות אתריות אשר בזמן בעירת הנר משתחררות לאוויר ומפיצות ארומה וחומרים פעילים. עובד בצורה דומה לדיפיוזר ומבער.

חשוב לדעת!
ארומתרפיה הינה שיטת טיפול השייכת לרפואה האלטרנטיבית. השמנים האתריים והפורמולות שבהן נמצאים אינם מהווים תחליף למרשמי רופא ואינם יכולים לבוא במקום טיפול קונבנציונאלי. הפורמולות מיועדות לטיפול משלים לרפואה המערבית וכפתרונות טבעיים למצבים שאינם קיצוניים. אנשים בעלי מחלות כרוניות (כגון סכרת, לחץ דם גבוה, מחלת כליות וכדומה) יש להיוועץ עם רופא טרם השימוש.
במידה וקיימת התלבטות נשמח לייעץ לכם באופן פרטני ללא עלות דרך מספר הפלאפון 0515659908.

לעוד כתבות ומאמרים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *